Raspberry pi 4 köra i 4k på 60Hz

Permalänk

Raspberry pi 4 köra i 4k på 60Hz

Hej,

Jag försöker fixa till min Raspberry pi 4 med desktop version till att köra i 4k på 60Hz men får inte till det. Jag kollar i screen configuration och där är det 30Hz. Om jag fattat det rätt så kan man endast köra på 30Hz om du har två skärmar inkopplade men det har jag inte utan en tv, och då skall man kunna köra den i 60hz.
Någon som vet hur man löser detta ?

Tacksam för svar.
/Force

Permalänk
Medlem

Jag hade nog funderat på om kabeln var tillräckligt bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kabeln styr inte över vilka upplösningar som är tillgängliga, utan det är kretsarna i vardera ända som avgör det. Ifall HDMI-kabeln är dålig kan man fortfarande välja exempelvis 4K/60 eftersom kretsarna meddelat varandra via EDID att det är möjligt. Men man får svart skärm eller stora fel när man sedan försöker köra 4K/60.

Dyker 4K/60 Hz aldrig upp som alternativ är det annat som påverkar, just då kretsarna i båda ändarna. Så antingen Rpi:n eller TV:n i fråga vill inte köra mer än 4K/30. Är det en hyfsat modern TV, 2015-16 och nyare, behöver man som regel ändra i dess inställningar att HDMI-anslutningarna ska köras i någon form av utökat läge, "UHD deep color" etc. Detta eftersom en TV default står i kompatibilitetsläge där de meddelar en lägre bandbredd, typiskt då med 4K/30 som max frekvens.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kabeln styr inte över vilka upplösningar som är tillgängliga, utan det är kretsarna i vardera ända som avgör det. Ifall HDMI-kabeln är dålig kan man fortfarande välja exempelvis 4K/60 eftersom kretsarna meddelat varandra via EDID att det är möjligt. Men man får svart skärm eller stora fel när man sedan försöker köra 4K/60.

Dyker 4K/60 Hz aldrig upp som alternativ är det annat som påverkar, just då kretsarna i båda ändarna. Så antingen Rpi:n eller TV:n i fråga vill inte köra mer än 4K/30. Är det en hyfsat modern TV, 2015-16 och nyare, behöver man som regel ändra i dess inställningar att HDMI-anslutningarna ska köras i någon form av utökat läge, "UHD deep color" etc. Detta eftersom en TV default står i kompatibilitetsläge där de meddelar en lägre bandbredd, typiskt då med 4K/30 som max frekvens.

Tv:n köpte jag för ca 1 vecka sedan är denna https://www.e-ville.com/sv/3046829-tv-apparater/63950-samsung...

I raspberry pi:n så går det inte att välja 60hz utan endast 30Hz och neråt. Kan det vara olika uttag på hdmi uttagen på tv:n ?

Permalänk
Medlem

Du måste använda rätt HDMI-uttag på RPi:en samt slå på 60Hz i config-filen, se dokumentationen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av forcevision:

Tv:n köpte jag för ca 1 vecka sedan är denna https://www.e-ville.com/sv/3046829-tv-apparater/63950-samsung...

I raspberry pi:n så går det inte att välja 60hz utan endast 30Hz och neråt. Kan det vara olika uttag på hdmi uttagen på tv:n ?

Du behöver antagligen ändra i Samsungens HDMI-inställningar till "utökad ingångssignal".

Tar upp det här: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Även om den artikeln fokuserar på 4K/120 (som en Q6:a inte klarar av) så är det samma grundfunktion och samma grundproblem. Annars kommer Samsungen endast meddela att 30 Hz är max frekvens för 4K och Rpi:n anpassa sig därefter.

Detta gäller för övrigt alla moderna TV-apparater. Man behöver göra denna justering manuellt då TV:n står i kompatibilitetsläge. Så att mormors gamla digitalbox ska visa bild på första försöket.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du måste använda rätt HDMI-uttag på RPi:en samt slå på 60Hz i config-filen, se dokumentationen.

Ja men 1920x1080@60 denna upplösningen kan jag få 60hz men inte i 4k alltså 3840 x 2160 för om jag förstår det hela rätt när jag läst runt delar Pi:n upp hz på två portar men man skall kunna använda en och få 3840 x 2160@60

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du måste använda rätt HDMI-uttag på RPi:en samt slå på 60Hz i config-filen, se dokumentationen.

Tror jag använde uttaget närmast strömkontakten (kör en Pi400 via VNC nu så ingen skärm inkopplad) för att få 4K, minns inte om jag ändrade i någon konfigurationsfil. Tror det typ bara funkade; kör mot en 4K-monitor, inte TV. Fast jag minns nu inte om det var 30Hz. Får nog koppla in den. (Se svar längre ner)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Ja men 1920x1080@60 denna upplösningen kan jag få 60hz men inte i 4k alltså 3840 x 2160 för om jag förstår det hela rätt när jag läst runt delar Pi:n upp hz på två portar men man skall kunna använda en och få 3840 x 2160@60

Ja, det är ju exakt detta dokumentationen säger, du måste slå på 4K@60Hz i konfigurationsfilen för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Ja men 1920x1080@60 denna upplösningen kan jag få 60hz men inte i 4k alltså 3840 x 2160 för om jag förstår det hela rätt när jag läst runt delar Pi:n upp hz på två portar men man skall kunna använda en och få 3840 x 2160@60

Varför vägrar du läsa den redan länkade dokumentationen?

Citat:

The Raspberry Pi 4 (and Pi 400) can drive up to two displays, with a resolution up to 1080p at a 60Hz refresh rate. At 4K resolution, if you connect two displays then you are limited to a 30Hz refresh rate. You can also drive a single display at 4K with a 60Hz refresh rate: this requires that the display is attached to the HDMI port adjacent to the USB-C power input (labelled HDMI0). You must also enable 4Kp60 output by setting the hdmi_enable_4kp60=1 flag in config.txt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tror jag använde uttaget närmast strömkontakten (kör en Pi400 via VNC nu så ingen skärm inkopplad) för att få 4K, minns inte om jag ändrade i någon konfigurationsfil. Tror det typ bara funkade; kör mot en 4K-monitor, inte TV. Fast jag minns nu inte om det var 30Hz. Får nog koppla in den.

Nu kollade jag.

Har HDMI-kabeln, på min Pi400, inkopplad alldeles bredvid micro-sd-porten, inte närmast strömkabeln som jag först trodde. Vet inte om vanliga Pi4 är annorlunda på den punkten. I andra porten får jag 30Hz.

I terminal:
> sudo nano /boot/config.txt

Lägg till hdmi_enable_4kp60=1 på rätt ställe. Eventuellt gpu_mem=320 också.
ctrl+x för att avbryta redigering, och sedan välj spara.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Nu kollade jag.

<Uppladdad bildlänk>

Har HDMI-kabeln, på min Pi400, inkopplad alldeles bredvid micro-sd-porten, inte närmast strömkabeln som jag först trodde. Vet inte om vanliga Pi4 är annorlunda på den punkten. I andra porten får jag 30Hz.

I terminal:
> sudo nano /boot/config.txt

Lägg till hdmi_enable_4kp60=1 på rätt ställe. Eventuellt gpu_mem=320 också.
ctrl+x för att avbryta redigering, och sedan välj spara.

Lagt till hdmi_enable_4kp60=1 längst ner i filen funkar inte ?